Вчера служебният министър на транспорта Георги Тодоров защити "на смерть" корупционната сделка на концесията на летище София. Забележете с какъв "тежък" аргумент - сделката получила висока оценка от Световната банка, Европейската банка за възстановяване и развитие, и т.н. Демек цялата прогресивна институционална общност на световните финанси одобрила корупцията в тази сделка.

Така служебният министър е защитил една от знаковите сделки на ГЕРБ и е показал приемственост, доказваща тезата ми, че "ен гро" новия служебен кабинет не трябва да става редовен, коментира на страницата си във Фейсбук Илиеян Василев.

Да си спомняте Световната банка или ЕБВР да са се тревожили особено за корупцията у нас, да са критикували правителството и най-вече да са изразили неприемането и че чрез отказ от финансиране на някакъв проект? Не. Защото правителството е "акционер" в тези банки и няма как да критикуват акционерите си.

Та да се върнем на ситуацията.

Търгът бе проведен по скандален начин и критерии, които могат да превърнат баскетболист в джудже, и обратното.

Министерството на транспорта, по още по-неясни критерии, реши в последния момент, да освободи първите 10 години от плащане на концесионните такси и да ги прехвърли към последните 10 години от концесията между 26 и 35 година.

Знаете ли колко струва това на държавата - има едно упорито нещо, нарича се нетна текуща стойност - като се сравнят двете и се получава че се лишаваме от 245 милиона евро - близо 450 милиона лева, размера на таксите за първите 10 години. Това става по искане на инвестиционния фонд Меридиан, защото не му излизали сметките и банките нямало да отпуснат заемите.

И тук стигаме да същността на нещата. През цялото време докато четете този текст си спомняйте за "високата оценка на Световната банка и сие".

Не е работа на държавата да решава проблемите на взаимоотношенията между концесионер и банки, особено в частта в която концесионерът не иска да влага собствени пари, а иска да прехвърли целия инвестиционен риск върху държавата, като я ощети с близо половин милиард лева. Естествено, че банките ще искат да подобрят финансовите прогнози и ще играят заедно с концесионера, те също печелят от това.

И сега забележете аргументът изложен като оправдание от министър Тодоров - имало някакви разчети на концесионера че пътникопотока щял да пострада толкова, че при по-добрия сценарий щял да се възстанови през 2024 година, а по най-лошия след 10 години !! Да сте чували някакъв друг концесионер да е получил подобна отстъпка ? Не сте, няма и да чуете. Значи държавата вместо да направи независима оценка и професионален анализ, като предложи схема за компенсация, съгласно реално измерими резултати, приема изсмукан от пръстите и от въздуха най-песимистичен вариант /който е напъно незащитим, защото предвижда пандемията да има ефекти 10 години напред/ и веднага се съгласява с правно обвързващо допълнение да се лиши от стотици милиони. В най-лошия случай отстъпката можеше да бъде 50 - 60 милиона лева и да бъде под условие на изпълнени инвестции и задължения по договора.

Истината е, че зад тази концесия стоят български олигарси и корупционна схема в която имаше предварително избран играч - и правителството на ГЕРБ изведнъж увисна, тъй като избраните от него играчи зад кадър и политиците които се облагодетелстваха сметнаха че парите за смазване на сделката могат допълнително да се източат от бюджета.

Накрая ви пеят "панегирици "за това как Световната банка и ЕБВР били аплодирали българската корупция. И на всичко от горе и служебния министър, който толкова пламенно защити ГЕРБ, с което опроверга и последните съмнения че между кабинета на Борисов и служебния кабинет при някои министри има повече от приемственост - те са от едно ОПГ.

Ако си мислите, че далаверата е приключила, много се лъжете? Колко месеца минаха? Да сте видяли някаква промяна на летището? Не, скоро няма и да видите, защото приходите ще отидат не за инвестиции и по-добро управление, а за да се погасят задълженията по кредитите и нашите хора да си вземат "своето". И тъй като действително има спад на пътникопотока и приходите, ще отлагат инвестициите до момента, в който те стигнат на ниво, на което могат да отделят и за инвестиции.

За това не вярвайте на приказките за индулгенции от Световна и Европейска банка, защото ако ги питате ребром: вие одобрявате ли корупцията в тази сделка, ще избягат през глава от отговор? Мен лично никак, ама никак, не ме интересува мнението на подобни институции, когато ми бъркат в джоба. Интересът на българския данъкоплатец е преди всичко, аман от тарикати.

В случая концесионерът си е взел своето, отговорността трябва да се носи от държавните служители, политиците които са допуснали това.

Оставете коментар

Plain text

  • Не са разрешени HTML тагове.
  • Адресите на уеб-страници и имейл адресите автоматично се конвертират в хипервръзки.
  • Линиите и параграфите се прекъсват автоматично.