"Лукойл Нефтохим" продава горива в "открито море", обяви депутатът Делян Добрев

Въпреки че България измоли от ЕК временно изключение и Брюксел разреши "Лукойл Нефтохим" да продължи да работи с руски петрол въпреки санкциите, горивата у нас изобщо не са евтини.

В момента в цели 10 държави от ЕС цената на бензина преди начисляване на акциз и ДДС са по-ниски. Това е видно от данните на ЕК, според които в България преди данъците цената на А-95 е 814 евро за 1000 литра. В същото време в няколко държави масовият бензин е дори под 800 евро за 1000 л, а в Малта е 586 евро.  

Забележително е, че в Хърватия, която от 1 януари е част от еврозоната, бензинът преди облагането е 760 евро, а в Унгария на Орбан, който откровено брани интересите на Русия и не понася еврото, цената без акциз и ДДС е най.високата в целия ЕС -  937 евро за 1000 л.  

 

Къде е по-евтино

(цени на бензин А-95 -  в евро за 1000 л, преди начисляване на акциз и ДДС

България 814

Малта  586.2

Словения   713 

Хърватия    760  

Австрия   769.7 

Чехия   787.7

Италия 791.4

Литва   801

Гърция - 807     

Белгия - 810 

Полша   812

България е с най-ниския акциз за петролните продукта в целия ЕС, ДДС и производствените разходи също са сравнително ниски и това позволява на бургаския нефтохим, контролиран от руската "ЛУКойл", да извлича максимални печалби, продавайки горивата на "европейски" цени. Така е от дълги години, а държавата и поредица правителства така и не намериха начин да променят статуквото. 

Сега става ясно, че и след налагането на санкциите срещу Русия нищо не се е променило.  

Идеята на дерогацията беше рафинерията да продължи да преработва още извество време руски петрол (евтин заради санкциите на Запада), така че цените на българския пазар да са ниски, а предприятието да има достатъчно време да се пренастрои за работа с други сортове нефт, без трусове.

Преди дни излезе анализ на Центъра за изследване на демокрацията, който твърди, че стопаните на "Лукойл Нефтохим" ловко финтират западните санкции и горива, произведени от руски петрол в Бургас, стигат до държави от ЕС след маскировъчни претоварвания на танкери, за да се скрие произходът на стоката.

Оказа се, че българските (а и европейските) контролни органи си затварят очите за тези "маневри". "От Агенция "Митници" има документи, в които крайната посочена дестинация за доставки от "Лукойл Нефтохим" е "открито море". Не знаем къде отива след това", обясни депутатът Делян Добрев пред Нова тв в сряда сутринта.

Той настява за незабавно (в тридневен срок) премахване на дерогацията, тъй като очевидно тя не работи в полза на българските потребители, а само осигурява огромни приходи в бюджета на Русия.

"Преди началото на войната в Украйна купувахме 50% руски петрол и 50% друг, сега е, хайде да не са 100%, 94% да са", посочи Добрев, който е шеф на парламентарната комисия по енергетика. Според него доставяните в Бургас количества "Уралс" са  скочили три пъти. На вчерашното заседание на комисията Добрев разкри, че служебното правителство е "пропуснало" да уведоми Еврокомисията, че България ще облага с такса печалбите на нефтохима от разликата между цената на руския нефт и западния "брент", така че с приходите да бъдат компенсирани българските потребители. Оказа се, че нотифиацията е била изпратена с голямо закъснение, това е сторил сегашния кабинет - три дни след като Делян Добрев пратил писмо, с което пита къде са компенсациите (според него трябва да са 73 стотинки на литър гориво).

Факт е, че до момента схемата за компенсиране на шофьорите не е заработила. 

Бързай бавно  

Във вторник енергийната комисия обсъди, но не прие предложението на Добрев дерогацията да бъде незабавно премахната. Противниците на идеята обясниха, че бързането носи рискове за българския пазар - ако рафинерията намали производството, докато търси по спешност неруски петрол, може да се стигне до недостиг на горива и до ценови шокове.  

Депутатът от ГЕРБ се закани, че след ротацията, когато съпартийката му Мария Габриел стиев застане начело на правителството, дерогацията веднага ще бъде прекратена (странно твърдение, защото отмяната зависи от Народното събрание, не от кабинета).  Освен това Добрев отказа да коментира какво ще стане с цените, като се забрани предсрочно на бургаския нефтохим да работи с руски петрол. Точно за да се осигури безболезнен плавен отказ от "Уралс", миналия месец парламентът одобри точен график за поетапна замяна с краен срок октомври 2024 г.

Оставете коментар

Plain text

  • Не са разрешени HTML тагове.
  • Адресите на уеб-страници и имейл адресите автоматично се конвертират в хипервръзки.
  • Линиите и параграфите се прекъсват автоматично.