Светият Синод манипулативно изопачава съдържанието и смисъла на църковните правила, за да обслужи нечии болни амбиции. Подписка против решението на Св. Синод от 24 февруари и в подкрепа на легитимния избор на епископ Иеротей е инициирана и в Поморие, в книжарницата в центъра на града на ул. "Княз Борис I".

Шантаж със срамни компромати и водене на светски живот, неприсъщ за расото, стоят в основата на взетото от Светия Синод решение, с което погази Устава на Българската православна църква (БПЦ) при избора на Сливенски митрополит, като го касира и тайно прие нова наредба за избор на митрополити в нарушение на правилата. Това научи LIBERTA.BG от свои източници по църковната тема, която разбуни духовете и предизвика негодувание, протести и подписки в подкрепа на избора от 18 феруари. По информация на източници на нашата медия, зад скандала прозира сянката на Пловдивския митрополит Николай (известен в публичното пространство с прякора "Ники Ролекса" и протекциите от властимащи), на когото му били нужни угодни верни или зависими пажи, които да послужат за обслужване на крайната му цел - заемане на патриршеския престол. Такъв явно трябва да бъде и новият Сливенски митрополит, а епископите Иеротей, събрал най-много гласове, и Михаил със сигурност не се вписвали в схемата за реализиране на дългогодишния му план и блян. 

Днес духовници и миряни излязоха на мълчалив протест и молитва пред Сливенската митрополия в знак на несъгласие с решението на Светия синод да касира изборите за нов Сливенски митрополит. Десетки свещеници от 7-те епархийски околии пристигнаха със знамена и хоругви пред площад „Хаджи Димитър“ в Сливен. Пред Митрополията своята позиция изразиха и миряни, някои от които носеха плакати с надписи: „Не сме тълпа!“, „Ние сме народ божий!“, „Показвате устава на БПЦ“, „Епархията ясно изрази желанието си“.

Сред участниците в събирането беше и Вълкан Янев, дългогодишен секретар на Сливенска митрополия и знакови сливенски свещеници, като отец Янко и двамата му синове - отците Иван и Павел., посочва сайтът Sliveninfo.bg.

Според хората, решението на Синода да отстрани миряните от последващо гласуване е неправилно и против църковните закони. Освен това те настояват да видят какво пише в жалбите, които описват нарушение на изборния процес. Свещеници и миряни са категорични, че ако не бъдат чути протестът им ще стигнат до София, за да отстояват правото и светостта на избора. „На 12 март, когато Светият синод ще избира нов Сливенски митрополит, ще бъдем в столицата и ще бъдем много“, заяви отец Янко. Според отец Петър от Несебър е нарушен Устава на БПЦ.

Междувременно стана ясно, че в епархията вече тече подписка срещу решението на синодалните старци. Миналата седмица бяха избрани двама от десет предложени от Светия синод епископи. Най-много гласове събра Агатополският епископ Йеротей, а след него бе Константийският епископ Михаил.

Какво стои зад решението на Светия синод и амбициите на митрополит Николай?

Отворено писмо на Велина Маринова, публикувано в Chernomorie-bg.com

"Отворено писмо

Уважаеми дами и господа,

Във връзка с решението на Светия синод от 24. 02. 2024 г. за отлагането на избор на нов Сливенски митрополит, считам, че е нелегитимно, поради следните аргументи

За никого не е тайна, че БПЦ се управлява еднолично от един митрополит. И неговото име е Николай Пловдивски

В този случай именитият митрополит не успя да вкара на редовните избори миналата седмица своето духовно чедо Знеполския епископ Арсений, а беше изместен от Константийския епископ Михаил. Но нещата си имат своята предистория, когато като временно управляващ Сливенска епархия стана Варненският и Великопреславски митрополит Йоан, а не Старозагорския митрополит Киприан. Каква грешка! Но нищо не е загубено, нали изборът от Сливен ще отиде, при когото трябва, а именно при Николай, който лесно ще реши да се касира вотът , разбира се, със съгласието на 7-8, зад които прозира неговата сила и власт на парите.

А всъщност за еп. Арсений гласуваха седемнадесет души. Но въпреки това той не успя да влезе като втори кандидат за нов Сливенски митрополит.

Сега ще Ви споделя „ОБЩЕСТВЕНАТА ТАЙНА“, че дядо Николай иска да надене бялото було /патриаршеското/ и се нуждае от още един сигурен глас в Светия Синод, за да се случи това. Затова изборите от миналата неделя са невалидни, понеже нито еп. Йеротей е "правилният", нито еп. Михаил.

Обяснете ми как така след като всички гласуващи са подписали протокол за съгласие, един от подписалите се сеща за една долна лъжа за единия от кандидатите. Разбира се , чрез одобрението на своя гуру трябва да подаде жалбата, напоена с клевети, да се касират изборите. И ето ти повод – видите ли? Светият синод се събира и решава честният избор на миряни и свещеници да се отложи. И не само това, ами да се направи нова система за избор на Сливенски митрополит. И то каква - да се избират епископите само и единствено от Синода, и то на двата тура.

Каква ЧЕСТНОСТ! Каква ПРОЗРАЧНОСТ, уважаеми дами и господа!

В основата на предложението за промяна на Синодална наредба са посочени някои правила:

- „Така например Правило 12 на Лаодикийския събор предписва, че „… епископите трябва да се поставят за църковно началстване по решение на митрополитите и на областните и при това такива, които са изпитани във времето и в словото си за вярата, и в живота си съобразно правилното слово“.

- „Правило 13 на Лаодикийския събор е още по-категорично: „Да не се позволява народна тълпа да избира ония, които предстои да бъдат ръкополагани в свещенство“.

- Правило 13 на Картагенския събор предписва: „Епископ да се поставя от събор на много епископи.

Сега действащата наредба спазва църковните ценности, дава право на вота както на миряните, така и на митрополитите. Значи избраните по настоящата наредба митрополити са може би нелегитимни? Тогава, как те ще определят, че настоящия избор е нелегитимен и как шепа слуги ден преди избора ще си позволяват да изменят дългогодишната действаща наредба за Избор, в която се дава демократично право и на миряните. В кой век ни връщат тези синодални управници? Срамота е, тръгнала процедура по избор да бъде спряна и променена по средата!

Как така нашите управници се избират от целия народ според Конституцията, а църковните управници само от шепа митрополити. Така ли Бог ги учи! Всички сме равни пред БОГ!

Юридически погледнато вътрешните изменения на правилата за вота на нов митрополит трябва да се санкционират с нов църковен народен събор. Както и да е, това проекторешение не може да влезе априори преди самия вот, защото новият механизъм изключва всички миряни, като оставя правото на вот само на висшия клир.

А всъщност защо не е подходящ еп. Йеротей ? Ами той е един изключително добър , лъчезарен и невисокомерен човек, отнасящ се винаги с разбиране към миряните и своите подопечени духовници.

Духовник, който държи на мира и разбирателството!

А някой питал ли е за мнение духовни лица или миряни в Сливенска епархия?

Нима БПЦ не цели разделение с това решение?

А къде са приказките на обединение и мир в БПЦ?

Не е хубаво да се допуска БПЦ ДА СЕ УПРАВЛЯВА от едно главно действащо лице - един митрополит на име Николай Пловдивски!

Нека завърша с думите на Левски: „ Дела трябват, а не думи!“

Апостола на свободата, който винаги е казвал истината!

Амин".

Свeтият Синод манипулативно изопачава съдържанието и смисъла на цитираните в предложението църковни правила

Позиция на проф. д-р Дилян Николчев, от страницата на автора във Фесбук

Няколко бележки, на пръв поглед, върху синодалното „Предложение за приемане на Синодална наредба относно избирането на епархийски митрополити, съгласно свещените Канони на вселенските и поместните събори (по акривия)“.

1. Дадените в същото предложение примери с правила от Лаодикийския и Картагенския поместен събор са ирелевантни на съдържанието им. В тях става дума за избор на епископи, в които не трябва да участва „народно сборище“. Но дори и за тях, както пише в тълкованията си Далматински епископ Никодим Милаш, „народно сборище“ не означава забрана за участие на миряните в такива избори – „означава тълпа от народ и е употребена за противопоставяне на избраната и уважавана част от народа“, „означава изобщо сбирщина от прост народ, който произвежда бунт и безредица“. „Такива сборища от народ също желаели да имат свой глас при избор на свещени лица и всеки път, кога им се паднало това, правили безредици, които неизбежно може да станат при активно участие на неразбрана тълпа“ … правилото с това не отнима на народа законното право да участвува, в определени граници, при избора на духовни лица и особено на епископи...“.

С други думи, Св. Синод манипулативно изопачава съдържанието и смисъла на цитираните в предложението църковни правила. И в крайна сметка означава ли, че Св. Синод намира участниците в епархийския избирателен събор за тълпа от народ, която произвежда бунт и безредица?!

2. Цитирането на руския патриарх Сергий не е никак удачно, като се има предвид самият негов избор за патриарх през 1943 г. – след среща със Сталин, след заповед на Сталин изборът да се проведе незабавно до „2 дни“, без участие на конкурент, без участие на епископат, за миряни да не говорим.

3. Когато се изготвят такива важни официални документи, необходимо е винаги да се извърши старателно справка по отношение на всяка дума. В случая документът е пълен с невярни посочки – пример е цитираният в началото на документа чл. 82, ал. 2, изр. второ от Устава на БПЦ-БП относно основанието за касиране на избора на митрополит – не е този член, а е чл. 89, ал. 21 изр. второ.

4. И най-важното, с този проект за забрана за участие на миряни и клирици при избирането на митрополит се нарушава грубо устава на БПЦ, тъй като изборът им се регламентира от Устава на БПЦ-БП, а същият може да бъде отменен, допълнен, изменен единствено от Църковен събор (дори една запетайка не може да бъде променена без санкция от ЦС). Ако има дебати и промени, те трябва да се водят именно в ЦС. Не е работа на Св. Синод да взима такива решения, които откровенно нарушават и Устава, и каноните и специализирания в областта на вероизповеданията Закон за вероизповеданията.

ПС: В заключението на синодалното „Предложение“ се казва, че е време каноничните постановления, касаещи избора на митрополити да бъдат приложени в практиката на Българската Православа Църква (защо и трите с главна буква не става ясна причината – бел. моя) по акривия,…“. Изглежда, че Св. Синод отхвърлят св. ап. Павловото разбиране за прилагането на акривия и икономия в живота на Църквата като израз на еклезиологията, а не като правни норми. Не случайно за икономия и акривия няма канон.

Миряни от Ахтопол: Светият Синод е бил подведен и е касирал изборите в грубо нарушение на Устава на БПЦ

Миряни от град Ахтопол излязоха с изявление до Светия Синод на БПЦ и започват подписка, с която настояват „по спешност“ да бъде преразгледано решението за касирането на епархийския избор за Сливенски митрополит

„Ваши Високопреосвещенства,

На 18 февруари 2024 г. се проведе епархийски митрополитски избор, на който с 26 гласа на първия тур беше избран нашият епископ Йеротей Агатополски.

В медиите изтече информацията, че на 24 февруари 2024 г. на „извънредно заседание Светият Синод е разгледал писмо на Варненския и Великопреславски митрополит Йоан, наместник на овдовелия Сливенски епархийски престол и въз основа на постъпилите в срок жалби, касира проведения епархийски избор на 18 февруари 2024 година, съобщава БНТ“.

Не ни е известно известно какви са доводите в „жалбите“ и „писмото“ на Варненския и Великопреславски митрополит Йоан, въз основа на които Светия Синод касира изборите от 18.02.2024 г. Те са проведени изцяло в съгласие Устава на БПЦ (раздел II, чл. 84 – 94) и ние сме убедени, че те безспорно са едни от най-безупречно проведените епархийски избори в най-новата история на БПЦ – БП: проведени са мирно и благочестиво с участието на всичките 42 епархийски избиратели от Сливенска епархия.

Ето защо заявяваме, че Светият Синод е бил подведен и е касирал изборите в грубо нарушение на Устава на БПЦ, волята на епархийските избиратели и желанията на мнозинството миряни в Сливенска епархия. Решението застрашава и каноничния ред, тъй като в раздел II, чл. 93 изрично е записано: „Овдовяла или овакантена епархия не трябва да остава повече от три месеца без канонически митрополит според църковните правила.“

Ето защо ние настояваме Светият синод официално да огласи „жалбите“ и „писмото“ на Варненския и Великопреславски митрополит Йоан.

Като оставаме със синовна вяра и упование в мъдростта и духовната прозорливост на Светия Синод на БПЦ, ние ще се молим на Пресветата Троица да просветли всички митрополити и те по спешност да преразгледат своето неканонично решение.

Убедени сме и вярваме, че именно изборът на епископ Йеротей Агатополски за наш митрополит, ще донесе най-доброто и за бъдещето на Сливенска епархия, и за Българската православна църква, и за преуспяването във вярата и доброчестието на нашата Родина – България“.

Още по темата: Светият Синод наруши закона

 

 

Оставете коментар

Plain text

  • Не са разрешени HTML тагове.
  • Адресите на уеб-страници и имейл адресите автоматично се конвертират в хипервръзки.
  • Линиите и параграфите се прекъсват автоматично.