За периода 2022-2023 година безопасността по пътищата не се е подобрила. Пътно-транспортният травматизъм продължава да е един от най-високите в ЕС, пишат експертите

Защо не се подобри безопасността през годините? Кой пропусна да използва целево средства, които изначално са отредени и събрани за тази цел? Защо продължаваме да събираме повече пари за пътна безопасност, а резултат няма? Вярно ли е, че неусвоените пари от Фонда за безопасност на движението се използват от Министерството на финансите за попълване на дупки в бюджета? Къде са парите?, тези въпроси задава в Становище Институтът по пътна безопасност.

Оттам са се обърнали към МВР и Министерство на финансите, което по силата на чл.157, ал.5 от Закон за публичните финанси, взима и управлява в „единната сметка“ излишъците от Фонда. Към края на 2023 година по сметката на фонда би трябвало да има налични повече от 423 милиона лева.

"В Наредбата за управление на фонда е записано, че приходите се набират от глоби за нарушения заснети с технически средства (камери за скорост). Управлението на фонда е възложено на министъра на вътрешните работи, като изрично е записано в наредбата, че средствата от фонда се разходват за нуждите на МВР", пишат още експертите.

Те са направили и сметка на средствата:

За периода 2022-2023 година от фонда са изразходени около 33 милиона лева за камери, консумативи и софтуер. Това представлява по-малко от 8% от наличните средства във Фонда (данните са ни предоставени от МВР с писмо № 812104-102/05.03.2024 г.).

За периода 2022-2023 година безопасността по пътищата не се е подобрила. Пътнотранспортният травматизъм продължава да е един от най-високите в ЕС. Транспортната система на България се характеризира с изключително опасна пътна инфраструктура, неефективен контрол и високи нива на корупция. Свидетели сме как отговорните институции непрекъснато се оплакват от липсата на ресурси/пари за реализиране на политики в пътната безопасност.

„Вода газим, жадни ходим“

Според ИПБ, гражданите на България с пълно основание негодуват и не заплащат глобите си, защото те не виждат резултатите, които сте им обещали. Самоцелното събиране на средства от глоби във фонд, без ясна визия за модел за тяхната употреба и активна дейност към подобряването на пътната безопасност и запазването на живота на гражданите, е ясен показател за НЕКАДЪРНОСТ или нещо друго.

Според експертите изразходваните средства от фонда до този момент са минимални и единствено за доставяне на техника, с която да се събират повече пари. Управлението на Фонда за безопасност на движението много прилича на управлението на търговска фирма, която харчи колкото се може по-малко, за да реализира на края на годината излишък, който да се използва от собственика ѝ - министърът на финансите.

"За последните 9 месеца са издадени електрони фишове за превишена скорост за над 120 милиона лева, като за същия период са събрани повече от 72 милиона лева, без това да повлияе по никакъв начин на пътнотранспортния травматизъм. Това е национален рекорд за налагане на глоби. Залагането на капани по пътищата на България се е превърнало в държавна политика, целяща да събира пари от българските граждани, за да се подпомогне изпълнението на бюджета", посочват още те в становището си.

Настояваме този държавен рекет да бъде незабавно преустановен. Ако това не се случи ще организираме информационна кампания, чрез която да достигнем до всеки шофьор, за да се противопоставим на финансовото издевателство от страна на министерство на финансите. Фалшивата Ви загриженост за пътната безопасност ще се
обърне срещу вас, завършват експертите.

Оставете коментар

Plain text

  • Не са разрешени HTML тагове.
  • Адресите на уеб-страници и имейл адресите автоматично се конвертират в хипервръзки.
  • Линиите и параграфите се прекъсват автоматично.